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Titre : Les traces de la vitesse entre réseau et territoire : Approche géohistorique de la croissance du réseau ferroviaire français Titre original : The traces of speed between space and network. Geohistorical approach of the growth of the French Railway Network Type de document : thèse Auteurs : Christophe Mimeur, Auteur ; Thomas Thévenin, Directeur de thèse ; Anne Bretagnolle, Direction/Jury ; Jordi Marti-Henneberg, Direction/Jury Année de publication : 2016 Importance : 450 p. Note générale : Université de Bourgogne Franche-Comté, thèse de doctorat en géographie Langues : Français (fre) Tags : réseau ferroviaire territoire graphe modélisation géohistoire railway network space Graph modelling spatial humanities Résumé : Les interactions entre transport et territoire sont l’objet d’une littérature scientifique permanente, questionnant les impacts économiques et démographiques d’une nouvelle infrastructure, souvent évoqués à l’échelle d’un projet. L’objectif de la thèse est de réinvestir les composantes de l’interaction par les larges échelles spatiales et temporelles, en posant l’hypothèse que la profondeur temporelle et l’échelle du territoire national sont porteuses de nouvelles explications. Ce travail s’appuie sur la collecte, l’exploitation et l’analyse de la large base de données FRANcE (French RAilway NEtwork), qui recense chaque section du réseau ferroviaire français depuis le début du XIXème siècle et les recensements démographiques. Cette base renferme également les traces de la vitesse, qui constituent une information inédite sur l’ensemble du réseau et qui permet de faire de l’accessibilité une variable décisive dans les explications. Plutôt que de se concentrer sur l’acquisition de nouvelles données au prix d’une lourde collecte, nous misons sur la construction d’un appareil méthodologique pour étudier les deux sens de l’interaction entre réseau et territoire, qui requiert toutefois une adaptation des dispositifs de structuration des données et d’analyse. La démarche de la thèse consiste en une modélisation croissante du phénomène, de la compréhension et la formalisation des objets jusqu’à la formalisation des données et des analyses, ce qui nécessite le recours à d’autres disciplines. Ce travail utilise le formalisme des graphes pour investiguer les deux sens de la relation. Il aide à étudier l’effet du réseau à partir d’une diversification de la donnée et de sa modélisation pour rendre compte de portées spatiales et temporelles. Il aide à étudier l’impact d’une structure préexistante dans la morphogénèse du réseau ferroviaire français à partir d’un modèle d’évolution endogène, entre diffusion du rail et hiérarchisation des infrastructures. Ce travail vise à mieux comprendre les liens qui unissent réseau et territoire, dont les outils méthodologiques peuvent être appliquées à d’autres réseaux, d’autres temporalités, jusqu’à des problématiques actuelles.
The interaction between space and network are frequently questioned in the academic literature, by asking the economical and demographical impacts of a new infrastructure, often studied at the scale of a project. This work aims to investigate the components of the interaction in both large spatial and temporal scales. The hypothesis is that the temporal depth and the national scale could bring new explanations. This work is based on the collect, the exploitation and the analysis of the large spatio-temporal database FRANcE (French Railway Network). It identifies all sections of the network since the 19th century and the population census. This database also contains the traces of the speed, which are novel information for network, and allows the accessibility to become a decisive variable in the explanations. Rather than acquisition new data with an intensive phase of collect, we aim to build a methodological chain to study the two senses of interaction between space and network. It requires the adaptation of data structuration and analysis. The approach of this thesis consists on the growing modelling of the phenomenon, from the comprehension to formalization of data to the analysis, which requires the use of other disciplines. This work uses the graph theory to investigate the two senses of the relationship. It permits to study the network effect in the long run by diversifying the data to identify spatial and temporal ranges. It permits to study the impact of a pre-existing structure in the morphogenesis of the network, by using a dynamic model of network evolution, between diffusion and hierarchical organization. This work aims to understand the link between space and network, where the methodological tools can be adapted to other networks, other times and actual questioning.Laboratoire : ThéMA Equipe : Mobilités, Ville et Transports Niveau : Recherche Type : Thèse, mémoire Publication de Théma : Oui En ligne : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01451164 Les traces de la vitesse entre réseau et territoire = The traces of speed between space and network. Geohistorical approach of the growth of the French Railway Network : Approche géohistorique de la croissance du réseau ferroviaire français [thèse] / Christophe Mimeur, Auteur ; Thomas Thévenin, Directeur de thèse ; Anne Bretagnolle, Direction/Jury ; Jordi Marti-Henneberg, Direction/Jury . - 2016 . - 450 p.
Université de Bourgogne Franche-Comté, thèse de doctorat en géographie
Langues : Français (fre)
Tags : réseau ferroviaire territoire graphe modélisation géohistoire railway network space Graph modelling spatial humanities Résumé : Les interactions entre transport et territoire sont l’objet d’une littérature scientifique permanente, questionnant les impacts économiques et démographiques d’une nouvelle infrastructure, souvent évoqués à l’échelle d’un projet. L’objectif de la thèse est de réinvestir les composantes de l’interaction par les larges échelles spatiales et temporelles, en posant l’hypothèse que la profondeur temporelle et l’échelle du territoire national sont porteuses de nouvelles explications. Ce travail s’appuie sur la collecte, l’exploitation et l’analyse de la large base de données FRANcE (French RAilway NEtwork), qui recense chaque section du réseau ferroviaire français depuis le début du XIXème siècle et les recensements démographiques. Cette base renferme également les traces de la vitesse, qui constituent une information inédite sur l’ensemble du réseau et qui permet de faire de l’accessibilité une variable décisive dans les explications. Plutôt que de se concentrer sur l’acquisition de nouvelles données au prix d’une lourde collecte, nous misons sur la construction d’un appareil méthodologique pour étudier les deux sens de l’interaction entre réseau et territoire, qui requiert toutefois une adaptation des dispositifs de structuration des données et d’analyse. La démarche de la thèse consiste en une modélisation croissante du phénomène, de la compréhension et la formalisation des objets jusqu’à la formalisation des données et des analyses, ce qui nécessite le recours à d’autres disciplines. Ce travail utilise le formalisme des graphes pour investiguer les deux sens de la relation. Il aide à étudier l’effet du réseau à partir d’une diversification de la donnée et de sa modélisation pour rendre compte de portées spatiales et temporelles. Il aide à étudier l’impact d’une structure préexistante dans la morphogénèse du réseau ferroviaire français à partir d’un modèle d’évolution endogène, entre diffusion du rail et hiérarchisation des infrastructures. Ce travail vise à mieux comprendre les liens qui unissent réseau et territoire, dont les outils méthodologiques peuvent être appliquées à d’autres réseaux, d’autres temporalités, jusqu’à des problématiques actuelles.
The interaction between space and network are frequently questioned in the academic literature, by asking the economical and demographical impacts of a new infrastructure, often studied at the scale of a project. This work aims to investigate the components of the interaction in both large spatial and temporal scales. The hypothesis is that the temporal depth and the national scale could bring new explanations. This work is based on the collect, the exploitation and the analysis of the large spatio-temporal database FRANcE (French Railway Network). It identifies all sections of the network since the 19th century and the population census. This database also contains the traces of the speed, which are novel information for network, and allows the accessibility to become a decisive variable in the explanations. Rather than acquisition new data with an intensive phase of collect, we aim to build a methodological chain to study the two senses of interaction between space and network. It requires the adaptation of data structuration and analysis. The approach of this thesis consists on the growing modelling of the phenomenon, from the comprehension to formalization of data to the analysis, which requires the use of other disciplines. This work uses the graph theory to investigate the two senses of the relationship. It permits to study the network effect in the long run by diversifying the data to identify spatial and temporal ranges. It permits to study the impact of a pre-existing structure in the morphogenesis of the network, by using a dynamic model of network evolution, between diffusion and hierarchical organization. This work aims to understand the link between space and network, where the methodological tools can be adapted to other networks, other times and actual questioning.Laboratoire : ThéMA Equipe : Mobilités, Ville et Transports Niveau : Recherche Type : Thèse, mémoire Publication de Théma : Oui En ligne : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-01451164 Documents numériques
Thèse_Christophe_MimeurAdobe Acrobat PDF For an economic regional observatory in Franche-comté : between mutualization and independancy / Alexandre Moine
Titre : For an economic regional observatory in Franche-comté : between mutualization and independancy : Accem observatory strategy, International conference of territorial intelligence Type de document : acte de colloque Auteurs : Alexandre Moine ; Marie-Hélene Sède-Marceau (de) Année de publication : 2006 Importance : 10 p. Langues : Anglais (eng) Tags : observatory territory space time regional resources platform Résumé : Presently, in France the sets of actors are deeply conditioned by the effects of the decentralisation that took place in 1982, and by the competences transfers. By progressively giving importance to the local levels, the French state gave them the first rank in terms of economical development. Nevertheless, in a very changing overall context, the determinants of the companies’ localization, and as a consequence the economical attractiveness of territories, change very quickly. As a result it is essential to obtain tools of territorial intelligence that are able at the same time to describe and anticipate the socioeconomic evolutions and also to link the actors who are in charge of territorial development, from the regional to the infra-regional levels. We would like to present an experiment that is taking place in Franche-Comté with the regional development agency
(ARD-FC) and which consists in the structuring of a regional resources platform that is associated to semi independent departmental observatories. We will try to describe what was expected from the regional and infraregional observatory to implement efficient governance, from the project genesis (schedule of conditions and actors consultation) to the philosophy of the conceptual proposals.Laboratoire : ThéMA Equipe : Centre d’étude et de recherche sur le sport et l’observation des territoires Type : Com avec acte Publication de Théma : Oui For an economic regional observatory in Franche-comté : between mutualization and independancy : Accem observatory strategy, International conference of territorial intelligence [acte de colloque] / Alexandre Moine ; Marie-Hélene Sède-Marceau (de) . - 2006 . - 10 p.
Langues : Anglais (eng)
Tags : observatory territory space time regional resources platform Résumé : Presently, in France the sets of actors are deeply conditioned by the effects of the decentralisation that took place in 1982, and by the competences transfers. By progressively giving importance to the local levels, the French state gave them the first rank in terms of economical development. Nevertheless, in a very changing overall context, the determinants of the companies’ localization, and as a consequence the economical attractiveness of territories, change very quickly. As a result it is essential to obtain tools of territorial intelligence that are able at the same time to describe and anticipate the socioeconomic evolutions and also to link the actors who are in charge of territorial development, from the regional to the infra-regional levels. We would like to present an experiment that is taking place in Franche-Comté with the regional development agency
(ARD-FC) and which consists in the structuring of a regional resources platform that is associated to semi independent departmental observatories. We will try to describe what was expected from the regional and infraregional observatory to implement efficient governance, from the project genesis (schedule of conditions and actors consultation) to the philosophy of the conceptual proposals.Laboratoire : ThéMA Equipe : Centre d’étude et de recherche sur le sport et l’observation des territoires Type : Com avec acte Publication de Théma : Oui Documents numériques
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